Calcogràfics:  Catalunya  ·  Barcelona  ·  Gabinet d’aiguaforts  ·  Edicions exclusives  ·  Gravats inèdits  ·  Sergi Castignani 

Pàg. 1  ·  Pàg. 2  ·  Pàg. 3  ·  Pàg. 4     

 

Introducció

Per diferenciar-lo del gravat d’interpretació, el gravat original es aquell concebut i realitzat directament pel gravador. En son exemples les obres gravades de Dürer, Rembrandt, Goya o Picasso, que varen treballar sobre la planxa les seves pròpies invencions, a voltes paral·leles a la seva obra pictòrica, i sempre pensades i executades en un sentit estrictament gràfic. Son tots aquests artistes els artífexs de la Historia del Gravat, les seves creacions i innovacions tècniques així ho corroboren. Rembrandt, a tall d’exemple, a mes de gravar les planxes, estampava les proves ell mateix, encara que avui en dia es habitual deixar l’estampació a càrrec d’un professional, doncs no es considera necessari que el faci el propi artista.

Per poder recórrer a un estampador professional per que faci el tiratge, l’artista l’hi entrega la planxa o planxes corresponents i el “bon a tirer” (prova model). Actualment hi ha artistes que van mes enllà i es limiten a entregar un dibuix al gravador professional que es el encarregat de gravar-lo i estampar-lo. Això es motiu d’incertesa a l’hora de qualificar com “original” una estampa o gravat d’un determinat artista. A mes, com a conseqüència de la presencia de tècniques alternatives i l’ús cada cop mes important de mitjans fotomecànics i digitals de reproducció, que repeteixen exactament els dibuixos i les pintures dels artistes, tan perfectament que aquests els arriben a firmar com a obres originals, es fa necessària la pregunta: 

¿quins son els requisits que ha de complir una estampa per merèixer el qualificatiu de original?









 

© calcografics

 Calcografies:  La calcografia  ·  El gravat original  ·  L´Aiguafort  ·  L´Estampació  

 

  << Home  © 2008 Calcografics.com · gravats originals al aiguafort de Sergi Castignani  info@calcografics.com